Jak uśmierzyć ból zęba?
Ból zęba jest jedną z najbardziej dokuczliwych dolegliwości. Co zrobić, kiedy ząb nie daje spokoju, a wizyta u dentysty dopiero za kilka dni? Poznajcie kilka sprawdzonych, domowych sposobów.

Ból zęba - sposoby

Ból zęba może być bardzo uciążliwy i może mieć różne przyczyny, takie jak próchnica, infekcja zęba, uraz, wypadanie plomb, czy też nadwrażliwość zębów. Istnieje kilka sposobów, które mogą pomóc złagodzić ból zęba.

Szałwia na ból zęba

W liściach szałwii znajduje się kamfora. To ona uśmierza ból. Wystarczy, że zrobisz z niej płukankę (suszone liście szałwii zalej wrzącą wodą). Poczekaj aż napar ostygnie i płucz jamę ustną. Możesz również użyć olejku eterycznego z szałwii. Nasącz nim wacik i przyłóż do bolącego zęba.

Olejek waniliowy

Olejek waniliowy jest stosowany do zwalczania zakażeń i stanów zapalnych. Posmaruj bolące miejsce lub nasącz wacik i przyłóż do zęba. Odczekaj chwilę i powtórz czynność. Ból powinien ustąpić.

Olejek eukalipstusowy

Olejek z eukaliptusa zawiera cyneol, który zabija bakterie i seskwiterpenom – likwidujący stan zapalny. Dlatego bardzo często jest on wykorzystywany przy produkcji past i płynów do płukania jamy ustnej. Możesz posmarować nim bolące miejsce lub przyłożyć do niego nasączony wacik.

W liściach szałwii znajduje się kamfora. To ona uśmierza ból zęba.

Czosnek

Czosnek od dawna znany jest jako naturalny antybiotyk, który zwalcza bakterie. Dlatego możesz go użyć również w przypadku bólu zęba. Wystarczy żuć ząbek czosnku lub zastosować czosnkową płukankę (rozgnieć kilka ząbków i zalej ciepłą wodą).

Płukanki sodowe i solne

Sól i sód mają działanie antybakteryjne. Zmieniają pH w ustach, dzięki czemu bakterie nie mogą się rozwijać. Wystarczy, że rozpuścisz łyżeczkę soli i będziesz płukać nią usta. Opuchlizna powinna ustąpić, a ból zniknąć.

Jodyna

Jodyna ma właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne. Jest w stanie również uśmierzyć ból zęba. Nasącz nią wacik i przyłóż do bolącego miejsca.

Goździki

W goździkach znajduje się naturalny środek znieczulający – eugenol. Jeśli chcesz uśmierzyć ból, sproszkuj goździka i przyłóż go na waciku do dziąsła. Możesz również wykorzystać olejek eteryczny lub rozgryźć i trzymać w ustach zasuszony pąk kwiatu.

Jeśli domowe sposoby na ból zęba nie zdają egzaminu – sięgnij po środki z apteki. Kiedy oprócz dyskomfortu występuje również obrzęk, pulsowanie lub promieniowanie do ucha – zgłoś się jak najszybciej do lekarza. Ważne jest, aby skonsultować się z dentystą w przypadku silnego bólu zęba, ponieważ może on być objawem poważnej infekcji lub innej choroby jamy ustnej, która wymaga profesjonalnej interwencji.