Zęby mądrości. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o zębach mądrości
Zęby mądrości często kojarzą się z bólem, budzą strach i nieprzyjemne skojarzenia. Wbrew pozorom – zamiast dostarczyć przewagi intelektualnej – fundują wizytę w gabinecie stomatologa lub chirurga stomatologicznego. Czy trzeba się bać leczenia zębów mądrości?

Zęby mądrości - co to?

Zęby mądrości, czyli ósemki, to po prostu ósme zęby. Ósemki zazwyczaj pojawiają się między 17. a 25. rokiem życia. Nie jest to jednak reguła. Zęby mogą wyrzynać się koło 40-tki, albo w ogóle nie wyrosnąć. Dlaczego zęby mądrości nie rosną? Przyczyny szuka się w zmianie sposobu odżywiania. Dziś, w porównaniu do przeszłości, jemy dużo przetworzonych produktów, szczęka się zmniejsza, a na zęby mądrości po prostu brakuje miejsca.

Zęby mądrości mogą być problematyczne, ponieważ często wyrastają w niewłaściwej pozycji lub nie mają wystarczająco dużo miejsca, co może prowadzić do bólu, zapalenia dziąseł, infekcji lub uszkodzenia sąsiednich zębów. W niektórych przypadkach konieczne jest usunięcie zębów mądrości, szczególnie jeśli powodują one problemy zdrowotne lub prowadzą do innych powikłań.

"

Zadaniem ósemek jest rozdrabnianie i przeżuwanie pokarmu. Kiedy u naszych przodków szczęka była większa – zęby mądrości przydawały się w codziennym życiu. Dziś ledwo mieszczą się w szczęce.

"

Problemy z zębami mądrości

Wyrzynaniu się ósemek często towarzyszy ból, a nawet gorączka, nadwrażliwość czy stan zapalny. Jeśli zęby nie mają miejsca, aby wyrosnąć – mogą powodować ucisk i stłaczanie sąsiednich zębów. To z kolei może prowadzić do próchnicy, powstawania torbieli, szczękościsku.

Zęby mądrości zazwyczaj szybko się psują. Ma na to wpływ ich położenie - w tylnej części szczęki odkładają się resztki pokarmu. Niestety, dostęp do tego obszaru jest utrudniony, przez co zęby są narażone na atak bakterii próchnicowych.

Czy ósemki zawsze trzeba usuwać?

Usunięcie ósemki jest wykonywane przez chirurga szczękowego. Jeśli ząb jest zatrzymany przeprowadza się tzw. dłutowanie ósemki, czyli nacięcie dziąsła i wydostanie go z kości.

Jednak jest tylko kilka przypadków, w których zaleca się usunięcie ósemek:

•         względy ortodontyczne,
  •         zły stan zębów uniemożliwiający leczenie,
  •         nieprawidłowe umiejscowienie.

Po usunięciu zęba może wystąpić ból i opuchlizna. Aby sobie z nimi poradzić, należy przykładać do policzka zimne okłady lub ssać kostki lodu. Najlepiej powstrzymać się od palenia papierosów, picia kawy i napojów energetycznych, czyszczenia zębów w miejscu ekstrakcji, picia przez słomkę i wydmuchiwania nosa przez dobę po zabiegu.

Jakie są zalecenia po usunięciu ósemki?

Zaleca się również zmienić dietę na miękką. Jeśli ból nie ustępuje, należy zgłosić się do stomatologa, który przepisze środki przeciwbólowe.