Co to jest bruksizm?
Bruksizm to schorzenie, które szczególnie nasila się w nocy. Mimowolne zgrzytanie zębów przez sen powoduje regularne ich ścieranie. Schorzenie jest groźne nie tylko dla jamy ustnej - powoduje również ból głowy, stawów, karku, pleców i oczu.

Bruksizm - zgrzytanie zębami

Bruksizm, znany również jako zgrzytanie zębami lub skrzypienie zębami, to zaburzenie polegające na niekontrolowanym ścieraniu lub zaciskaniu zębów. Może występować podczas snu lub nawet na jawie. Osoby cierpiące na bruksizm mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, że mają ten problem, dopóki nie pojawią się objawy, takie jak ból szczęki, zębów lub uszu, uszkodzenia zębów, a nawet bóle głowy.

Bruksizm prowadzi do wzmożonego napięcia mięśni żwaczy, które odpowiadają za ruchy żuchwy w górę i w dół oraz na boki. Kiedy aktywność żwaczy jest wzmożona, szczęka się zaciska i następuje tarcie między zębami górnymi a dolnymi. Niestety, schorzenie często związane jest z bólem:

• głowy,
  • karku i pleców,
  • ucha,
  • obręczy barkowej i ręki.

Bruksizm - przyczyny

Przyczyny bruksizmu mogą być różnorodne, włączając w to stres, napięcie emocjonalne, nieprawidłowości zgryzu, a także niektóre zaburzenia snu. Stresujące sytuacje lub nieprawidłowe ułożenie zębów mogą przyczynić się do wzmożonego napięcia mięśni szczękowych, co prowadzi do skrzypienia lub zaciskania zębów.

Wiele osób uznaje bruksizm za chorobę manadżerów. U osób zestresowanych zgrzytanie zębami rozładowuje emocje. Dlatego na schorzenie szczególnie narażone są osoby sprawujące wysokie stanowiska, obciążone zbyt dużą ilością obowiązków domowych czy dzieci i młodzież zestresowane szkołą.

Czy wiesz, że bruksizm jest trudny do zdiagnozowania, ponieważ osoba chora zazwyczaj jest nieświadoma swojej dolegliwości. Najczęściej o problemie dowiaduje się od partnera lub partnerki, z którymi mieszkają.

Bruksizm jest trudny do zdiagnozowania.

Bruksizm - przyczyny

Aby łagodzić objawy bruksizmu i zapobiegać dalszym uszkodzeniom zębów, zaleca się stosowanie miękkiej nakładki na zęby podczas snu, zwanej szyną relaksacyjną. Ponadto, techniki relaksacyjne, terapia poznawczo-behawioralna i zarządzanie stresem mogą być pomocne w redukcji napięcia mięśniowego i poprawie kontroli nad bruksizmem.

Przyczyną nawykowego zgrzytania zębami mogą być też niedobory w gospodarce mineralnej. Zazwyczaj jest on związany ze zbyt niskim poziomem magnezu. Dlatego osoba, która zgłasza się do gabinetu z podobnym problemem, jest wysyłana na badanie krwi.

Za nadmierne zgrzytanie zębami może również odpowiadać wada zgryzu. Zęby, które kontaktują się ze sobą w sposób nieprawidłowy, zaczynają się ścierać. Są one również bardziej podatne na nadwrażliwość i próchnicę. W takim przypadku należy odwiedzić ortodontę i pomyśleć o założeniu aparatu na zęby.

Czy wiesz, że mocne napinanie mięśni żwaczy prowadzi do ich przerostu, co prowadzi do wrażenia tzw. kwadratowej twarzy.

Leczenie bruksizmu

Leczenie zaczyna się od stosowania szyn protruzyjnych, które hamują odruch zgrzytania. Stomatolog może włączyć również leczenie farmakologiczne, czyli leki uspokajające i przeciwzapalne, które pomagają zmniejszyć ból i zapobiec dalszym uszkodzeniom zębów. W niektórych przypadkach stosuje się masaż żuchwy. Jeśli choroba związana jest ze stresem konieczne jest podjęcie terapii.