Nadwrażliwość zębów. Dlaczego zęby są nadwrażliwe?
Zęby bolą, kiedy zjesz lody albo wypijesz gorącą kawę? Zastanawiasz się, co jest nie tak, bo przecież na kontroli u dentysty byłeś zaledwie kilka miesięcy temu? Takie sytuacje się zdarzają. Cierpisz na nadwrażliwość zębów. Poznaj jej przyczynę, aby skutecznie się jej pozbyć.

Nadwrażliwość zębów - co to?

Nadwrażliwość zębów jest stanem, w którym odczuwa się ból lub dyskomfort po ekspozycji zębów na różne bodźce. Typowe objawy nadwrażliwości zębów obejmują ostry, przeszywający ból lub uczucie pieczenia, które może wystąpić podczas spożywania gorących, zimnych, słodkich lub kwaśnych pokarmów i napojów, a także podczas szczotkowania zębów lub wdychania zimnego powietrza.

Zazwyczaj nadwrażliwość jest spowodowana złymi nawykami higienicznymi, ale przyczyny można doszukiwać się również w wadach zgryzu, bruksizmie czy próchnicy.

B jak bruksizm

Nadwrażliwość zębów może wynikać z mimowolnego zgrzytania zębami podczas snu, czyli bruksizm. Jednak to nie jedyna przyczyna mechanicznego uszkodzenia szkliwa –wpływa na to również obgryzanie paznokci lub nawyk trzymania w ustach długopisu czy innych przedmiotów.

C jak cytrusy

Jesz dużo cytrusów, pijesz napoje gazowane i kwaśne soki? Składniki tych produktów zmieniają odczyn śliny na kwaśny, co powoduje, że szkliwo ulega stopniowej demineralizacji. A to z kolei wywołuje uczucie nadwrażliwości zębów.

Twarda szczoteczka może drażnić dziąsła i powodować ich krwawienie i nadwrażliwość zębów

P jak próchnica

Zęby, w których rozwija się próchnica, są osłabione i pozbawione ochrony. Dlatego reagują przeszywającym bólem na zmiany temperatury, kiedy jemy lody czy pijemy zimne lub gorące napoje.

S jak szczoteczka

Twarda szczoteczka w połączeniu ze złą techniką mycia zębów i wybielającą pastą (z drobinkami) drażni dziąsła i powoduje ich krwawienie. Może to prowadzić do odsłonięcia szyjek zębowych, co sprawia, że zęby stają się bardzo wrażliwe. Zmień szczoteczkę na miękką i zastosuj technikę mycia na roll (ruch obrotowo-wymiatający).

Przyczyn nadwrażliwości zębów jest więcej. Są wśród nich dolegliwości ze strony układu pokarmowego, jak np. wymioty (kwas żołądkowy ma zły wpływ na jamę ustną) lub niedobór witamin i minerałów, który powoduje pękanie powierzchni zębów i odpryskiwanie szkliwa.

Jeśli masz problem z nadwrażliwością zębów, a żadna z domowych metod nie działa – jak najszybciej wybierz się do dentysty. Stomatolog zbada stan zębów, sprawdzi czy nie rozwija się w nich próchnica i poinstruuje, jak w najlepszy sposób zapobiegać nadwrażliwości zębów.