Oświadczenie Scandinavian Clinic w obliczu zwiększonego ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa
Szanowni Państwo! W związku ze zwiększonym ryzykiem rozprzestrzeniania się koronawirusa (SARS-CoV-2), biorąc pod uwagę komfort i bezpieczeństwo naszych Pacjentów, podjęliśmy decyzję o czasowym zamknięciu Scandinavian Clinic. Poniżej znajdą Państwo szczegółowe wyjaśnienie powodów naszej decyzji oraz wskazówki działania w przypadku problemów stomatologicznych w czasie epidemii.

Pod koniec 2019 r. w chińskim mieście Wuhan pojawił się wirus, który do marca 2020 rozprzestrzenił się niemal na całym świecie. Koronawirus SARS-CoV-2 atakuje drogi oddechowe, powodując nowy rodzaj wirusowego zapalenia płuc, nazywanego chorobą COVID-19. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) 30 stycznia 2020 r. ogłosiła światową pandemię w związku z zagrożeniem, jakie stanowi wirus SARS-CoV-2 dla populacji.

SARS-CoV-2 przenosi się drogą kropelkową. Oznacza to, że osoba chora przenosi wirusa podczas kichania, kaszlu i mówienia. Do zarażenia może dojść również poprzez kontakt z błonami śluzowymi jamy ustnej, nosa i oczu. Częstą przyczyną choroby jest również styczność z fomitami, czyli nieożywionymi obiektami, które przenoszą chorobotwórcze drobnoustroje i wirusy. Warto zaznaczyć, że osoby chore zarażają innych jeszcze zanim odczują objawy choroby, a te mogą pojawić się nawet po dwóch tygodniach od zarażenia. Obecnie brak jest odpowiedniej szczepionki chroniącej przed zakażeniem, a leczenie jest wyłącznie objawowe.

11 marca 2020 r. Komisja Stomatologiczna NRL wydała komunikat w związku z pandemią koronawirusa SARS CoV-2, w którym rekomenduje placówkom stomatologicznym zawieszenie przyjęć Pacjentów lub ograniczenie ich do wyłącznie niezbędnych. Komisja Stomatologiczna argumentuje, że decyzja ta jest powodowana troską o dobro publiczne, gdyż 90% zabiegów stomatologicznych odbywa się z użyciem narzędzi tworzących aerozol wody i cząsteczek śliny, a te zostają w powietrzu nawet po zabiegu, przez co możliwość zakażenia personelu, a także kolejnych pacjentów jest dużo większa niż w poradniach innych specjalizacji.

Po wielu informacjach dostarczonych przez Naczelną Izbę Lekarską i Ministerstwo Zdrowia, podjęliśmy trudną dla nas decyzję. Zawiadamiamy niniejszym, że w związku ze zwiększonym ryzykiem rozprzestrzeniania się koronawirusa (SARS-CoV-2), zwiększonym narażeniem stomatologów i asystentek stomatologicznych na zarażenie się wirusem, brakiem możliwości bieżącego uzupełniania zaopatrzenia w środki ochrony oraz kierując się troską o bezpieczeństwo Pacjentów, podjęliśmy decyzję o czasowym zawieszeniu przyjęć Pacjentów Scandinavian Clinic.

W tej chwili najważniejsze jest bezpieczeństwo naszych Pacjentów oraz bezpieczeństwo całego naszego Zespołu. Zważywszy na zalecenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Ministra Zdrowia rekomendujemy w tym czasie pozostanie w domach. Dzięki temu zwiększamy szanse na zachowanie zdrowia, zwłaszcza u osób starszych oraz osób z podwyższonym ryzykiem zdrowotnym.

Nasi Pacjenci będą mogli skorzystać z pomocy doraźnej w wybranych, dyżurnych gabinetach stomatologicznych, wszystkie planowe wizyty zostały przesunięte na późniejszy termin. W Krakowie działa kilka dyżurnych placówek stomatologicznych, które nadal świadczą usługi stomatologiczne dla swoich Pacjentów oraz Pacjentów z zewnątrz. Jest to m.in. Klinika Uniwersytecka na ul. Montelupich oraz Luxmed. Gabinety działają w trybie dyżurowym i informują, że pierwszeństwo mają Pacjenci bólowi - wymagający natychmiastowej pomocy. Pacjenci przyjmowani są tylko po konsultacji stomatologicznej i podaniu powodu wizyty.

W zaistniałej sytuacji liczymy na Państwa zrozumienie, pozdrawiamy serdecznie i życzymy dużo zdrowia!

Zespół Scandinavian Clinic