Jak dbać o dziąsła?
Zdrowe dziąsła to zdrowe zęby! Dlatego szczotkując zęby – pamiętaj o odpowiedniej pielęgnacji dziąseł. Tylko w takim przypadku możesz uniknąć paradontozy. Jak właściwie zadbać o dziąsła? Mamy dla Ciebie trzy proste sposoby.

Dziąsła - właściwa pielęgnacja

Pielęgnacja dziąseł jest kluczowa dla zachowania zdrowia jamy ustnej. To również jedna z najważniejszych zasad przy zapobieganiu paradontozie. Jak odpowiednio zadbać o dziąsła? Na rynku dostępne są specjalistyczne pasty do zębów i płyny do płukania, które odpowiednio zadbają o stan dziąseł.

Pamiętaj! Szczotkuj zęby tak, aby nie podrażnić dziąseł. Zastosuj metodę roll (wymiatającą resztki jedzenia), czyli przesuwaj włókna szczoteczki od dziąsła w stronę korony zęba.

Niestety, samo szczotkowanie zębów nie usunie resztek jedzenia i bakterii z przestrzeni międzyzębowych, dlatego warto używać nici dentystycznych. Regularne nitkowanie zapobiega rozwojowi bakterii, które powodują próchnicę i stany zapalne przyzębia.

Czy wiesz, że jeśli masz kłopoty z dziąsłami najlepsza dla Ciebie będzie miękka szczoteczka. Można też zaopatrzyć się w szczoteczkę rotacyjną, która oprócz czyszczenia zębów, delikatnie masuje dziąsła.

Przy kłopotach z dziąsłami najlepsza będzie miękka szczoteczka.

Higienizacja a zdrowe dziąsła

Regularnie, co pół roku (lub dla osób pijących dużo kawy i herbaty co 3 miesiące) odwiedź higienistkę i poddaj się profesjonalnej higienizacji (scaling, piaskowanie, fluoryzacja). Kamień nazębny, który zalega w jamie ustnej może prowadzić do rozwoju stanu zapalnego tkanek, które otaczają zęby. Na płytce osadzają się bakterie, produkujące toksyny i powodujące zapalenie, co prowadzi do krwawienia dziąseł, obrzęku i nieprzyjemnego zapachu z jamy ustnej.

Dieta na zdrowie dziąseł

Staraj się zdrowo odżywiać. Ogranicz fast foody i słodycze – to one prowadzą do próchnicy i innych chorób jamy ustnej. Zadbaj, aby w diecie znalazły się produkty bogate w białko, witaminy (szczególnie B - chronią przed chorobami dziąseł i C zmniejsza wrażliwość na infekcje) oraz składniki mineralne. Sięgnij codziennie po jabłko – gryzienie i przeżuwanie owocu to świetny masaż dla dziąseł.

Czy wiesz, że ryzyko wystąpienia paradontozy u palaczy jest o 50% większe, ponieważ dym z papierosów przyspiesza rozwój bakterii, pogarsza jakość śliny i pogłębia niedobory witaminy C.

Dbanie o dziąsła nie jest zbyt skomplikowane. Wystarczy starannie czyścić zęby i przestrzenie międzyzębowe oraz regularnie odwiedzać stomatologa, aby cieszyć się pięknym uśmiechem.