Jak dbać o zęby w podeszłym wieku
Zdrowie i komfort życia są ważne niezależnie od metryki, a na leczenie zębów nigdy nie jest za późno. Podpowiadamy, jak dbać o zęby w podeszłym wieku.

Problemy stomatologiczne u osób starszych

Wśród wielu osób pokutuje przekonanie, że u starszych pacjentów ryzyko ubytków jest mniejsze. To nieprawda. Wiek nie chroni nas przed próchnicą, a często wręcz do niej predysponuje. Powodem tego są charakterystyczne dla podeszłego wieku problemy zdrowotne (np. cukrzyca, choroby serca, osteoporoza), konieczność przyjmowania leków czy chociażby typowa dla seniorów zwiększona suchość w ustach. Ślina chroni przed atakiem bakterii, więc kiedy zaczyna jej brakować, środowisko w jamie ustnej sprzyja rozwojowi drobnoustrojów. Z wiekiem także kamień nazębny odkłada się bardziej intensywnie.

Im jesteśmy starsi, tym większe ryzyko ubytków tkanki zęba, nadwrażliwości czy cofania się dziąseł, co powoduje odsłanianie powierzchni zębów pozbawionych ochronnej warstwy szkliwa. Wielu starszych pacjentów skarży się na kruchość zębów, którą powoduje postępująca demineralizacja. U kobiet wiele dolegliwości stomatologicznych może pojawić się wraz z menopauzą. Często towarzyszy jej osteoporoza, zmniejszenie gęstości kośćca oraz mniejsza przyswajalność wapnia, która może przekładać się właśnie na gorszą kondycję zębów. Wówczas kobieta jest też bardziej narażona na stany zapalne dziąseł i paradontozę. Do rozwoju wielu chorób zębów predysponuje także noszenie protezy. Pod protezą zębową mogą gromadzić się resztki jedzenia, a to prowadzi do rozwoju bakterii. Źle dopasowana lub nieprawidłowo umocowana proteza może też obcierać dziąsła, powodując podrażnienia.

Jak dbać o zęby w podeszłym wieku?

Ogólne zalecenia nie różnią się szczególnie od tych, jakie obowiązują osoby młodsze. Bez względu na wiek należy dokładnie szczotkować zęby pastą bogatą w fluor (w przypadku osób starszych zalecana wartość to 1450 ppm fluoru), używać nici dentystycznej, a jeśli to możliwe – także irygatora do zębów. W przypadku seniorów sprawdzi się najlepiej miękka szczoteczka, która będzie delikatnie masować dziąsła. Wbrew przekonaniu niektórych, nigdy nie jest za późno na zmianę przyzwyczajeń – warto pomyśleć o szczoteczce elektrycznej lub sonicznej, która znacząco ułatwi codzienną pielęgnację. Z wiekiem u niektórych osób mogą występować problemy z nadgarstkiem czy stawami w dłoni, a to  utrudnia dokładne mycie zębów szczoteczką manualną. Protezę zębową najlepiej myć po każdym posiłku, używając do tego specjalnej szczoteczki i odpowiedniej pasty.

Nie należy zapominać o kontrolach stomatologicznych i regularnych przeglądach – bez względu na to, czy odczuwamy jakieś dolegliwości czy też nie. Warto bowiem mieć na uwadze, że u osób starszych próchnica może przebiegać nieco inaczej, niż wcześniej. Seniorzy często borykają się z próchnicą przewlekłą, która rozwija się wolniej i rzadziej daje dolegliwości w postaci charakterystycznego bólu zęba. Warto uświadomić sobie, że dbanie o stan jamy ustnej wpływa nie tylko na estetykę uśmiechu – to także bardzo cenna profilaktyka, która może nas uchronić przed wieloma schorzeniami i dolegliwościami, a na te jesteśmy z wiekiem coraz bardziej podatni. Zła kondycja zębów może indukować rozwój chorób ogólnoustrojowych, np. cukrzycy, chorób serca czy zapalenia płuc. Regularne przeglądy u stomatologa warto więc potraktować podobnie jak kontrolę ciśnienia czy przyjmowanie zaleconych leków.

---

I na koniec najważniejsze – na leczenie zębów nigdy nie jest za późno! Bez względu na wiek możemy zdecydować się na wstawienie implantów, koron, mostów, a także z powodzeniem przeprowadzić skuteczne leczenie ortodontyczne. Bo zdrowie i komfort życia są ważne niezależnie od metryki.